Kulinarna – Gospodarstwa domowego

Pracownia Kulinarna-Gospodarstwa Domowego

Pracownia gospodarstwa domowego przygotowuje uczestników do samodzielności w życiu codziennym poprzez naukę przyrządzania posiłków, bezpiecznego posługiwania się sprzętem i przyborami kuchennymi, dokonywania prostych zakupów, naukę czynności przydatnych w domu tj. prania, prasowania i sprzątania. Zaznajamia z zasadami higieny ogólnej.

 

Zdobywane umiejętności:

  • Nauczenie przygotowania różnego typu potraw.
  • Nauczenie pojęć i posługiwania się narzędziami i urządzeniami kuchennymi. Przestrzeganie zasad BHP.
  • Nauczenie mycia naczyń kuchennych, estetycznego nakrywania stołu, estetyki spożywania posiłków, zasad zdrowego żywienia, dbania o czystość i higienę
    w kuchni.
  • Nauczenie dbania o czystość i estetykę mieszkania i jego otoczenia.
  • Nauczenie posługiwania się urządzeniami do utrzymania czystości. Przestrzeganie zasad BHP.
  • Nauczenie dbania o czystość osobistą i posiadanej odzieży.
  • Nauczenie dekorowania wnętrz mieszkalnych i umiejętności wykonywania przedmiotów artystycznych zdobiących dom.
  • Nauczenie rozróżniania i hodowania roślin doniczkowych i ogrodowych.
  • Kształtowanie umiejętności w zakresie preorientacji zawodowej.

 

Wartość terapeutyczna:

  • Wyrabianie zaradności życiowej i umiejętności zachowania adekwatnego do sytuacji.
  • Nabycie umiejętności przygotowywania różnego typu potraw i korzystania
    z przepisów kulinarnych.
  • Poznanie zasad zdrowego żywienia.
  • Nauczenie posługiwania się urządzeniami domowymi.
  • Wyrobienie nawyku dbania o czystość i higienę w kuchni.
  • Ukształtowanie nawyku porządkowania miejsca pracy, otoczenia i wypoczynku, dbanie o czystość pomieszczeń i sanitariatów, poprawienie samoobsługi w zakresie ubierania się i higieny osobistej.
  • Nauczenie właściwego dbania o rośliny doniczkowe i ogrodowe.
  • Rozwijanie poczucia smaku i estetyki.
  • Wyrabianie właściwego stosunku do przyrody, uwypuklenie wrażliwości na piękno
    i świat natury, uświadomienie konieczności dbania o środowisko.
  • Uświadomienie upływu czasu, kształtowanie stosunków przestrzennych.
  • Nauczenie współpracy z grupą i odpowiedzialności za powierzone zadanie, uspra-wnienie manualne, doskonalenie koordynacji i spostrzegawczości, wiara we własną wartość i przydatność społeczną, podniesienie samo-dzielności.
  • Kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę.
  • Kształtowanie umiejętności w zakresie preorientacji zawodowej.